16:13

Kollade Oprah idag och brukar alltid bläddra över till Ellen DeGeneres show vid den tiden eftersom jag tycker Ellen har så mycket mer karaktär och energi än vad tant Oprah har. Dessutom utsöndrar hon coola vibbar när hon är lesbisk. Börjar automatiskt tänka på L-word när jag kollar på Ellen. Iallafall.. Oprah satt och pratade med Garth Brooks, och de pratade om hur dåligt självförtroende unga flickor har. Helt plötsligt säger då Oprah något så faschinerande så man blir knäsvag.. något så logiskt och en sån vacker sak som man egentligen borde ha tänkt på innan men man kommer aldrig på den rätta meningen att uttrycka sig i.
"- Tjejer är sig själva tills de träffar en kille. " Börjar bra va?
"- När de träffar en kille blir de mer och mer som killen vill att de ska vara och hur de tycker att en tjej ska vara"

Jag tappade hakan. Hur sant är inte det? Hur vågar hon säga sanningen som alla andra blundar för? Jag blev konstig i kroppen och ville skrika.. "-JAAAA OPRAH! JAG ÄLSKAR DIG!" Tyvärr hade vi en av pappas assistenter hemma just för tillfället och jag kände lite.. nej, inte nu. Men Oprah fick mig att fundera i några timmar. jag liksom smakade på hennes meningar. Klämde ut några suckar och satt sedan tyst igen.

 Vad ska man säga? Jag tror inte att jag bara pratar för mig själv när jag säger att man nästan ALLTID tänker "Undra om han gillar det? Han kanske tycker tvärtemot vad jag gör? Han vill nog inte att jag ska göra det, vill han ha en sån eller en sån? Tycker han om blondiner eller brunetter? Svenskar eller invandrare? vitt eller blått? vilken av de här två topparna tycker han bäst om?
Det är inte ofta man har frågat sig själv"- vilken tycker jag bäst om?

Hur har man orkat? Varför har man gått efter någon annan eller andras åsikter i 4 år istället för att själv känt efter? Jag blir så irriterad. Att man är lättpåverkad som ung har jag vetat om men så HÄR extremt påverkad trodde jag inte ens en den mest osäkra lilla flickan någonsin skulle kunna bli. Vad är det som gör att vi tjejer alltid försöker tillfredsställa våra motsatser på de sättet de vill? Varför vill vi vara snyggast, sötast, sexigast, gladast av alla i deras ögon och framför allt på deras vis, på de sättet som de behagar och vill ha det? Varför kan vi inte bara vara snygga, glada och positiva på det sättet vi vill? Det finns alltid en baktanke på det där snygga, sexiga linnet man tar på sig när man ska ut på fest eller något dylikt. Vad jag vet så är det inte för att tjejen som bär det tycker det är så sjuuuuukt bekvämt och hon älskar hur urringningen skär lågt så hon nästan visar bröstvårtorna för hennes pappa när hon ska ut. Det är nog inte heller för att hon ska impa på sina tjejkompisar hur otroligt snygga hennes axlar blir där det inte ens finns den minsta lilla tygbiten. Man blir så seg i kroppen av sånt här och ändå gör man inte ett skit för att förändra hur man känner. De flesta tycker väl om att behga sina män på de sättet de vill att man ska vara, även jag. Jag har förändrat mig för att jag vet att den killen jag träffar tycker om "tjejer som ser ut så" eller är på ett speciellt vis. Men varför? Känner killar likadant? " ååh, vilken av de här skjortorna tycker hon mest om? Tänk så tycker hon att min rumpa ser jäääättestor ut i de här jeansen?"

Nu tänker nog ganska många "- jävla feminist!" Och ja, jag är feminist och det borde DU också vara. Jag ska inte vidareutbilda mig till tandläkare i 7 år för att sedan få SÄMRE lön än min kollega Göran som jobbar på samma avdelning bara för att jag har en vajazzle. Det är vi ungdomar som har makten att förändra hur det kommer att se ut i framtiden.. ändå gör vi inget. 

Och igen.. Nu tänker nog många "- Jävla manshatare" eftersom de flesta har ingen aning om vad feminist betyder. Det förlorar ni själva på tjejer.  

Jag älskar män. Men jag kommer Aldrig låta en man påverka mina beslut efter deras vilja eller påverka mig negativt som människa.


Kommentarer
Postat av: hanskii

You go girl, Helt rätt! ;)

2011-07-14 @ 12:48:40
URL: http://hannaronnback.blogg.se/
Postat av: Elina

Fan va bra skrivet, och sant till 100 procent. Vi borde bli lite mer egoistiska, inte nu så vi skiter i omgivningen och alla som finns i den, men vi måste se mer till våra egna behov. Printa in "Vad vill jag ha?" är nog en bra början.

2011-08-07 @ 03:22:33
URL: http://pentaselina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0